Reklama – tai komunikavimas apie produktus, paslaugas ar idėjas, siekiant paveikti tikslinės auditorijos elgesį ar požiūrį. Tai yra įmonių ar asmenų naudojama rinkodaros strategija, kuria siekiama sukelti susidomėjimą ir galiausiai įtikinti vartotoją pirkti reklamuojamą produktą ar paslaugą.
Tyrimai rodo, kad vidutinis paauglys Jungtinėse Amerikos Valstijose per televiziją, internete, skelbimų lentose ir žurnaluose kasdien pamato beveik 3000 reklamų. Europoje šis skaičius šiek tiek mažesnis, tačiau ir čia reklamos kompanijos siekia atrasti naujų ir kūrybiškų būdų pasiekti kuo jaunesnius vartotojus – pažeidžiamiausią ir paveikiausią vartotojų grupę.
Žalingi įpročiai
Jauni asmenys yra itin jautrūs strateginiam reklamos žavesiui. Ryškūs vaizdai, įsimintinos etiketės ir garsių asmenybių įtaka gali paskatinti juos priimti skubotus, nepagrįstus ir dažnai žalingus sprendimus.
Pradėję rūkyti ar vartoti alkoholį, jaunuoliai neigia reklamos įtaką. Ir nors jaunuolio sprendimams didžiausią įtaką turi žmonės, kurie jį supa, reklama taip pat prisideda formuojant jauno žmogaus pasaulėžiūrą bei gyvenimo pasirinkimus. Įrodyta, kad alkoholio reklamos smarkiai didina alkoholio gaminių vartojimo tikimybę, o medijose transliuojami rūkantys personažai skatina jaunuolius romantizuoti rūkymo procesą ir pradėti rūkyti.
Iškreipti grožio idealai
2022 metų Jiahao Yang mokslinė studija atskleidžia, kad reklamos, kuriose vadovaujamai ribotais grožio idealais, neigiamai veikia jaunų moterų psichologinę ir fizinę sveikatą. Nustatytas akivaizdus ryšys tarp lieknų moterų vaizdavimo reklamose ir neigiamo merginų savęs vertinimo. Pernelyg ištobulinti ir patrauklūs moterų įvaizdžiai reklamose merginoms kelia nepasitikėjimo savimi, mažesnės savivertės jausmus, skatina valgymo bei elgesio sutrikimus.
Stereotipai ir smurtas
Įrodyta, jog reklama skatina jaunimo agresiją bei stereotipinį mąstymą. Lyčių stereotipai yra labiausiai reklamose paplitusi stereotipo forma. Moterys vaizduojamos kaip seksualiniai objektai, o jų interesų laukas apsiriboja miegamuoju ir virtuve. Kuriamas gailestingų, nuolankių, rūpestingų ir paklusnių moterų portretas. Moterys reklamose visuomet atrodo jaunos, sveikos, patrauklios ir laimingos. Ilgainiui reklamos iškreipia jaunų žmonių mąstymą, krenta moterų savivertė bei vyrų pagarba moterims, auga psichologinių problemų tikimybė.
Amerikoje jaunuoliai iki 18 metų jau būna pamatę apie 200 000 smurto aktų medijose. Kai kurių akademikų teigimu, televizijoje transliuojamas smurtas skatina paauglių agresiją. Televizija tarsi pateisina smurtą, todėl jaunuoliai mano, kad smurtinės situacijos atspindi socialinę tikrovę, o agresyvumas yra puikus būdas išspręsti ginčus arba pasiekti tikslus.
Vartotojiška mąstysena
Reklamose propaguojama, kad pirkti produktus prilygsta laimei ir pasitenkinimui. Nuolat besišypsančių, laimingų ir sėkmingų žmonių įvaizdis reklamose stiprina jaunimo norą pirkti, skatina vartotojišką mąstymą, nuolatinį nepasitenkinimą, saiko ir sveikos nuovokos praradimą. Perspektyvoje tai gali pakenkti jaunų žmonių finansiniam stabilumui. Maža to, neatsakingas vartojimas daro didelę žalą aplinkosaugai.
Patarimai
Stenkitės sumažinti laiką, praleidžiamą žiūrint reklamas. Venkite žiūrėti televiziją, internete naudokite reklamų blokavimo programas.
Mokykitės kritiškai mąstyti apie reklamą. Reklamos dažnai manipuliatyvios. Suprasdami, kaip jos veikia žmogaus psichiką, ugdysite kritinį mąstymą ir perimsite kontrolę už savo sprendimus.
Socialiniai tinklai rodo specialiai jūsų interesus atitinkančias reklamas. Sumažinkite šiose platformose praleidžiamą laiką.
Būkite sąmoningi ir valdykite savo vartojimo įpročius. Kaskart, norėdami pirkti prekę ar paslaugą, paklauskite savęs: ar man to reikia, ar aš tik noriu?
Rinkitės tvaresnius, aplinkai mažiau kenksmingus produktus bei paslaugas. Daugelį prekių galima įsigyti iš antrų rankų.
Naudota literatūra:
- 2022 metų Jiahao Yang mokslinė studija “The Physical and Mental Impact of the Advertisements on Youth”;
- 2014 metų studija “THE EFFECTS OF ADVERTISING ON YOUTH”;
- Susan Linn knyga “The Ad-Free Child”.