Kaip nuvyti mintis apie savižudybę?

Kas padeda nuraminti įkyrias suicidines mintis? Ar įmanoma padėti sau savarankiškai? Kur būti / ko vengti / su kuo kalbėti? Pataria psichologė-savižudybių prevencijos tinklo koordinatorė Šarlotė Einikienė.

Suvokus, jog kankina suicidinės mintys, pirmiausiai reikėtų kreiptis išorinės paramos: į emocinės paramos liniją, savo šeimos gydytoją, psichikos sveikatos centrą ar artimuosius. Tačiau jei nori pabandyti pasitelkti savo jėgas, kovojant su suicidinėmis mintimis, ar nori pasiruošti kreiptis pagalbos, yra keli būdai, kurie gali palengvinti šiuos sunkius išgyvenimus. 

Pirmiausiai, nepriimk sprendimo šiandien. Neprivalai įgyvendinti savo minčių šią sekundę. Dėmesingas susitelkimas į dabartį gali padėti nuraminti greitai besisukančias mintis.

Antra, kalbėkis su kitais žmonėmis. Gali būti naudinga pasikalbėti su savo artimaisiais, šeimos nariais, gydytoju ar draugais. Yra skirtingų būdų, kaip kiekvienas iš jų gali padėti. Reikia prisiminti, jog reikia turėti kantrybės. Artimieji ne visada gali iškart žinoti, kokią pagalbą suteikti, tad tokiu atveju reikėtų juos informuoti: ar nori tik išsikalbėti, ar tikiesi paramos ir palaikymo, kreipiantis profesionalios pagalbos. Jei nedrąsu kalbėti su artimaisiais, paskambink į emocinės paramos liniją.

Trečia, peržvelk savo vilties dėžutę. Gali susikurti vilties dėžutę, į kurią dedi daiktus, keliančius didesnį džiaugsmą, primenančius gražias akimirkas. Kilus suicidinėms mintims, gali šią dėžutę  peržvelgti.

Ketvirta, būk apsuptas žmonių. Gali būti per sunku kalbėtis su kitais asmenimis apie savo mintis. Baimė kalbėtis apie suicidines mintis yra normali, bet buvimas tarp žmonių gali padėti užtikrinti saugumą, net jei kiti nežino, kaip tu jautiesi.

Penkta, atpažink provokuojančius veiksnius. Provokuojantys veiksniai – tai dalykai, kurie stiprina suicidines mintis ir blogina savijautą. Jie yra labai individualūs. Tai gali būti muzika, nuotraukos ar filmai, kurie verčia tave išgyventi neigiamas, depresines mintis. Stebėti ir užsirašyti, kaip ir kokie dalykai paveikia tavo savijautą, yra geras būdas įgauti daugiau savikontrolės jausmų ar streso atžvilgiu. Gali pasidalinti šia informacija su artimaisiais, tada ir jie geriau tave supras.

Šešta, atsargiai elkis su alkoholiu ir narkotinėmis medžiagomis. Alkoholis paveikia mūsų smegenų dalis, kurios atsakingos už susikaupimą, situacijų vertinimą, sprendimo priėmimą, emocijas ir kt. Jei emocinė savijauta yra prasta, alkoholio vartojimas gali tik sustiprinti suicidines mintis. Narkotinės medžiagos paveikia mūsų funkcionavimą ir mąstymą, tad rizika įvykdyti savižudybę didėja.

Septinta, būk saugioje vietoje. Gali eiti į bet kurią vietą, kurioje jautiesi saugus / saugi, pavyzdžiui, pas draugą į svečius, savo kambarį, psichikos sveikatos centrą, jaunimo savitarpio pagalbos grupę ir kt. Stenkis laikytis atokiau nuo daiktų, kurie gali skatinti suicidinius veiksmus, pavyzdžiui, peiliukai ar tabletės.

Nors šie būdai gali palengvinti emocinius išgyvenimus, susijusius su suicidinėmis mintimis, ar net sumažinti šių minčių dažnumą, intensyvumą, vis vien rekomenduojama pasikalbėti su specialistu. Šios mintys yra sunkus išgyvenimas, kurio neprivalai išgyventi vienas.