TRUMPAI APIE DARŽOVES

Dažnai girdime, kad būtina valgyti daug daržovių. Tada susimąstome – kokias daržoves, kaip dažnai ir kaip jas įtraukti į savo mitybą, jei pomidorai, agurkai, brokoliai ar kopūstai nėra labiausiai mėgstamų produktų sąraše? Tarptautinis „Biodiversity“ mokslininkų tyrimas atskleidė, kad pasaulyje yra 1097 auginamų daržovių rūšys, todėl sunkiai atrastume žmogų, kuris iš šios gausos nerastų sau patinkančios daržovės. Taip pat verta paminėti, kad jas galima ruošti, apdoroti ir patiekti labai įvairiai.

Daržovėse gausu antioksidantų, kurie svarbūs ligų prevencijai ir sveikatos stiprinimui. Paskaičiuota, kad padidinus daržovių suvartojimą, 15 proc. sumažėja rizika susirgti vėžiu, 30 proc. širdies ir kraujagyslių ligomis, 20 proc. sumažėja bendras mirtingumas. Siekiant gauti maksimalią naudą, rekomenduojama per dieną suvartoti 5–7 porcijas daržovių, t. y. 400–500 g.

Išskiriamos pagrindinės 8 daržovių rūšys: žiedinės (brokoliai, žiediniai kopūstai), lapinės (špinatai, kopūstai), gumbinės (bulvės, batatai), šakninės (morkos, burokėliai), svogūninės (česnakai, porai), stiebinės (šparagai, salierai), vaisinės (pomidorai, avokadai) ir ankštinės (žirniai, lęšiai). Jaunos lapinės daržovės turi daug skaidulų, daugiau vitamino C, o žiedinės ir vaisinės daržovės – daug mineralų, beta karoteno. Atminkite – kuo daržovės spalva intensyvesnė, tuo beta karoteno joje daugiau. Apskritai, kuo daržovės įvairesnių ir intensyvesnių spalvų, tuo įvairesnių maisto medžiagų jose yra, todėl vertinga skaunauti skirtingų spalvų tos pačios rūšies daržovių, pavyzdžiui, paprikų. Gumbinės ir šakninės daržovės labai dažnai valgomos kaip pagrindinis patiekalas, jos turi daug vitamino A. Ankštinėse daržovėse gausu baltymų, todėl labai dažnai rekomenduojamos vegetarams ar veganams. Daržovių, kurios auga virš žemės, galima valgyti neribotai!

Auginti daržoves gali kone kiekvienas. Vis dėlto yra kelios taisyklės, kurių reikia laikytis, kad jos užaugtų kokybiškos, saugios ir naudingos sveikatai – laikytis tinkamos asmeninės higienos, saugoti daržovių laukus nuo gyvūnų išmatų, palaikyti tinkamą įrankių ir priemonių švarą. Juk šviežios ir neapdorotos pačių užaugintos daržovės – nuostabus pasirinkimas! Kadangi ne visada turime galimybę valgyti šviežias, galime rinktis šaldytas ir konservuotas (raugintas, marinuotas). Pastarosios naudingos žarnynui, pasižymi probiotinėmis savybėmis.

Deja, bet įvairiuose šaltiniuose pažymima, kad dalis daržovių arba tam tikru būdu paruoštos daržovės gali būti šiek tiek žalingos sveikatai, pavyzdžiui, gruzdintos bulvytės gali kelti diabeto riziką, svogūnus turi rinktis „stiprų“ skrandį turintys asmenys, taip pat nereikėtų be saiko valgyti kukurūzų, morkų, burokėlių, nes jie turi nemažai krakmolo ir cukraus, o per didelis žirnių ir pupelių kiekis gali sukelti tam tikras alergines reakcijas.

Dabar, ypač jaunuoliams, rekomenduojama į savo mitybą įtraukti kuo daugiau daržovių ir vartoti jas kiekvieno valgio metu. Taip užtikrinamas tinkamas organizmo darbas, gera fizinė bei psichinė sveikata ir puiki nuotaika!