Photo by Geri Pix:

Ar įmanoma mesti rūkyti

Rūkymas yra priskiriamas priklausomybę sukeliančioms ligoms ir tarptautinėje ligų klasifikacijoje (TLK-10) žymimas kodu F-17. Tabako vartojimas yra plačiai paplitęs daugelyje šalių, todėl tai opi problema, susijusi su daugybe ligų ir padidėjusio mirtingumo rizika.

Rūkymas, arba priklausomybė nuo nikotino, yra pripažįstama kaip lėtinė sisteminė liga, kuri, kaip ir visos kitos, turėtų būti laiku diagnozuojama ir gydoma. Nikotino poveikis nervų sistemai ir žmogaus psichikai (kuris sukelia priklausomybę) lemia farmakologinių ir biologinių veiksnių atsiradimą.

Pasaulinė praktika rodo, kad mesti rūkyti yra naudinga sveikatai bet kurioje rūkymo stadijoje ir pagalba asmenims, metantiems rūkyti, yra veiksmingiausias būdas mažinti su rūkymu susijusias pasekmes bei rūkalių skaičių.

Kiekvienas mėginimas mesti rūkyti yra žingsnis užsibrėžto tikslo link.

Priklausomybė nuo nikotino yra lėtinė liga su pasikartojančiais atkryčiais, tad ir metimas rūkyti yra ne vienkartinis veiksmas ar įvykis, bet ilgas procesas, galintis trukti mėnesius ar metus. Asmenys, bandantys mesti rūkyti, pamažu pereina šio proceso etapus ir jų požiūris į rūkymą ir metimą rūkyti ilgainiui kinta.

 

Veiksniai, apsunkinantys metimą rūkyti:

  • stipri priklausomybė nikotinui (stiprūs abstinencijos reiškiniai anksčiau bandant mesti rūkyti; per parą surūkoma 20 ar daugiau cigarečių; pirma cigaretė ryte surūkoma per 30 min. nuo pabudimo);
  • aukštas patiriamo streso lygis;
  • alkoholio vartojimo įpročiai (metant rūkyti patariama bent mėnesį susilaikyti nuo alkoholinių gėrimų vartojimo);
  • psichikos sutrikimai (buvusi ar esama depresija, šizofrenija, priklausomybė kitoms psichoaktyviosioms medžiagoms);
  • baimė priaugti svorio (svarbu sveikai maitintis ir didinti fizinį aktyvumą).

 

Veiksniai, padedantys sėkmingai mesti rūkyti:

  • noras mesti rūkyti: asmeniui, norinčiam mesti rūkyti, gali padėti visi būdai, nenorinčiam – joks;
  • aiškūs metimo motyvai;
  • sveikatos pagerinimas ar išsaugojimas (nerūkantys asmenys mažiau serga ir gyvena ilgiau);
  • pinigų taupymas;
  • geras pavyzdys kitiems;
  • estetinės priežastys (dingsta nemalonus kvapas iš burnos ir patalpose, nebegelsta dantys, pagražėja oda);
  • ekologinis veiksnys (sumažėja aplinkos ir patalpų oro tarša);
  • psichologinės priežastys (valios ugdymas, išaugusi savivertė);
  • žinojimas, kaip palengvinti abstinenciją (užimtumas, fizinis aktyvumas, ko nors čiulpimas ar kramtymas, vandens gėrimas, poilsis ir kt.);
  • aplinkinių parama (lengviau mesti kartu su artimu žmogumi, draugu, bendradarbiu; galima paprašyti aplinkinių, kad būtų kantrūs, suprastų, kaip tau sunku, ir nerūkytų prie tavęs).

Kuriame metimo rūkyti etape esi tu?