5.1. PILNAPROTAVIMAS (DĖMESINGAS ĮSISĄMONINIMAS) – BŪDAS PAKEISTI POŽIŪRĮ Į PASAULĮ IR SAVE

Turbūt atsimenate, kaip mes mokėmės apsispręsti, ar stiklinė pusiau tuščia, ar pusiau pilna. Galėjome įsitikinti, kad mūsų vertinimas priklauso nuo to, į kurią stiklinės dalį (tuščią ar pilną) nukreipsime dėmesį. Jeigu susikoncentruosime į tuščiąją pusę, tai šios neigiamos gyvenimo pusės matymas skatins mus jaustis blogiau. Tačiau jeigu susikoncentruosime į pilnąją pusę, pamatysime tą patį dalyką šviesiau ir pasijusime geriau. O stiklinė abiem atvejais buvo vienoda. Tik mūsų savijauta buvo skirtinga ir priklausė nuo to, kur nukreipiamas mūsų dėmesys. Taigi, dėmesio valdymas mus gali gniuždyti (kai mes nukreipiame dėmesį į neigiamus gyvenimo aspektus), tačiau gali ir kelti (kai mes atkreipiame dėmesį į teigiamus gyvenimo aspektus).

Viskas atrodytų puiku. Kreipkime savo dėmesį į tai, kas šviesu bei gera, ir gyvensime šauniai. Deja, taip nėra. Mūsų smegenys evoliucionavo ir išsivystė taip, kad mūsų savisaugos instinktas ima viršų, o mūsų dėmesys visada kreipiamas visų pirma į tai, kas gali mums grėsti ar būti blogai. Smegenys veikia taip, kad mums svarbiau išvengti realios ar menamos grėsmės (nors dėl to ir tektų per daug nerimauti), negu justi ramybę ir pasitenkinimą. Taigi, mūsų smegenys pirmenybę teikia neigiamai, o ne teigiamai informacijai. Tai ir yra viena iš svarbiausių priežasčių, kodėl mes juntame nerimo ir depresijos simptomus dėl, atrodo, nedidelių problemų arba joms išvis neegzistuojant.

Laimei, šiuo metu realių grėsmių nedaug ir teliko. Mes negyvename miškuose ar olose, kur mus gali visuomet užpulti ir suvalgyti plėšrūnai, bendrauti su žmonėmis taip pat kur kas saugiau negu prieš šimtus ar tūkstančius metų. Bet perdėti savisaugos refleksai išliko, ir būtent jie dažnai skatina mus jaustis blogai ir kentėti.

Paklausykime, ką apie pilnaprotavimą sako specialistas

Paklausykime, ką apie pilnaprotavimą sako specialistas:  

Pilnaprotavimas, arba dėmesingas įsisąmoninimas, – tai galimybė atkreipti dėmesį į dabarties momentą. Ką šiuo metu mes matome, ką galvojame, ką jaučiame, ką užuodžiame ir kokius pojūčius kūne patiriame. Tai galimybė mokytis įsisąmoninti, kaip mes bendraujame su aplinka, savimi ir pasauliu. Galimybė geriau suprasti save, kitus ir pasaulį.

Jeigu mes lavinsime tokį savo gebėjimą, galime išmokti kentėti daug mažiau ar net visai nekentėti, net ir patirdami sunkumų ar jausdami skausmą arba diskomfortą. Mes galime išmokti priimti gyvenimo sunkumus ir sąmoningai, neįsitraukdami į kančias sukeliančius apmąstymus ar jausmus, ieškoti išeities iš susidariusios situacijos, neatmesdami nė vienos galimybės.

Mūsų smegenys pačios savaime taip nefunkcionuoja. Jos ieško grėsmių ir baisumų, blogio aplink mus ir net mumyse. Jos klaidingai vertina, kad tokiu būdu mus apsaugo. Jeigu mes norime išmokti pilnaprotauti, matyti realybę ir valdyti savo dėmesį bei būti išmintingesni, turime smegenis specialiai to mokyti.

Laimei, yra sukurtos gana paprastos nesudėtingų pratimų metodikos, leidžiančios per keletą ar keliolika savaičių darant pratimus išmokti nusiraminti, įsisąmoninti savo mintis ir net jausmus bei matyti juos „tarsi iš šono“ ir todėl objektyviai, teisingai vertinti. Šie pratimai išmokys Jūsų smegenis ir Jus pačius pripažinti, priimti savo mintis ir prie jų neprisirišti, paleisti jas. Tai labai naudingas gebėjimas, ypač jeigu vargina įkyrios mintys. Pabandykite. Truputį pasipraktikuokite, padarykite siūlomų pratimų ir gana greitai pajusite jų naudą.

Matykime ir suvokime realybę kuo visapusiškiau, tokią, kokia ji yra. Sąmoningo realybės suvokimo lavinimas.

Žinome, kad mūsų smegenys iškraipo realybę. Jos gali perdėti riziką ir baisumus, mąstyti „viskas arba nieko“ kategorijomis, „skaityti mintis“ arba „numatyti ateitį“. Norint ugdyti kuo realesnio pasaulio matymo ir suvokimo gebėjimą, labai padeda pratimas, vadinamas „sąmoningu realybės suvokimu“. Nors pavadinimas ir sudėtingas, jo turinys gana paprastas. Tiesiog darydami pratimą bandome „įjungti“ vadinamąjį „naujoko protą“, t. y. aplinkos matymą tarsi pirmą kartą, ir suvokti realybę kuo mažiau ją iškraipant tokiais vertinimais kaip „gerai“ ar „blogai“, „gražu“ ar „negražu“, „patinka“ ar „nepatinka“.

Pamatome, įsisąmoniname, pripažįstame tai, kas yra realybėje, neatmesdami nieko, ką patiriame.

Pasiklausykime garso įraše pateikto pratimo. Perklausykite šį įrašą kasdien. Pasinaudokime jo patarimais. Pažiūrėkime, kaip tai paveiks mūsų savijautą.

Garso įrašo tekstą galite perskaityti čia:

Pilnaprotaujančio arba sąmoningo realybės suvokimo pratimas

Atsisėskime patogiai. Pratimą pradėkime apžvelgdami savo aplinką ir bandydami pažiūrėti į aplink esančius daiktus „visiško naujoko“, t. y. tarsi žmogaus, niekada jų nemačiusio, akimis. Pamatykime daiktų formą, spalvą, smulkias detales. Leiskime sau pamatyti juose formų ar spalvų įvairovę, netolygumus ar kitus ypatumus ir nieko nevertinkime. Smalsiai stebėdami tyrinėkime tai, ką mato mūsų akys ir užfiksuokime savo patirtis.

Dabar panašiu pilnaprotaujančiu būdu pabandykime palavinti kitus savo jutimus. Įsiklausykime į garsus. Garsus išorėje ir garsus savo viduje. Įsivaizduokime, kad tarsi juos girdime pirmą kartą ir nežinome, ką jie reiškia. Atsisakykime spręsti ir vertinti, ar šie garsai mums patinka, ar ne. Tiesiog klausykime. Įsisąmoninkime garso stiprumą, tembrą, dažnį. Patyrinėkime suvokiamus garsus be vertinimo ir užfiksuokime tai kaip savo patirtį.

Dabar pabandykime įsisąmoninti lietimo pojūčius. Palieskime daiktus ir patyrinėkime, ką juntame. Šaltį, šilumą, švelnumą ar šiurkštumą. Nevertinkime to kaip blogo ar gero, tiesiog smalsiai patyrinėkime savo lietimo jutimų galimybes ir įsisąmoninkime gautą patirtį.

Jeigu pastebime, kad mūsų dėmesys tarsi „nuplaukia“ į šalį, nieko tokio. Nekaltinkime savęs už tai. Vėl ramiai grąžinkime dėmesį prie savo pojūčių stebėjimo ir pasidžiaukime, kad pastebime, kai dėmesys nuklysta į šalį. Tai reiškia, kad mes esame dėmesingi.

Pabūkime dėmesingi savo pojūčiams. Atliekant šį pratimą nereikia nieko keisti. Pabandykime tiesiog pabūti su savo patirtimis, įsisąmoninti jas ir geriau pažinti pasaulį bei save. 

Baigdami pratimą padėkokime sau už pastangas ir pasidžiaukime savimi, kad mes norime lavinti savo gebėjimą būti daugiau sąmoningiems ir matyti realybę su kuo mažiau iškraipymų.

 

Projektą vykdo:
Projektą finansuoja:
© 2016 Sveikatos Tinklas. Visos teisės saugomos. Privatumas ir atsakomybė.