SVEIKA MITYBA

Neabejotina, kad geros sveikatos pagrindas yra tinkama mityba, patenkinanti žmogaus fiziologinius poreikius. Sveika mityba padeda saugoti ir stiprinti sveikatą, išvengti daugelio ligų. Sveika ir visavertė mityba daro poveikį fiziniam ir protiniam žmogaus vystymuisi, darbingumui bei ilgaamžiškumui, todėl tai yra vienas pagrindinių sveikatą saugančių bei palaikančių gyvensenos veiksnių.
Problematika: 

Norint, kad mityba būtų ne tik sveika, bet ir sveikatinanti, būtina laikytis sveikos mitybos taisyklių. Labai svarbu, kad būtų laikomasi ne vienos ar kelių taisyklių, bet būtų atsižvelgiama į jas visas. Patariame perskaityti kiekvienos taisyklės paaiškinimą, kodėl būtina jų visų laikytis.

  • Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinį nei gyvulinės kilmės maistą
  • Kelis kartus per dieną valgykite grūdinių produktų
  • Kelis kartus per dieną valgykite įvairių, dažniau šviežių daržovių ir vaisių (nors 400 g per dieną)
  • Išlaikykite normalų kūno svorį (kūno masės indeksas – 18,5–25)
  • Mažinkite riebalų vartojimą. Gyvulinius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keiskite augaliniais aliejais
  • Valgyti nesūrų maistą; Bendras druskos kiekis maiste, įskaitant gaunamą su rūkytais, sūdytais, konservuotais produktais, duona, neturi būti didesnis kaip vienas arbatinis šaukštelis (5 g). Vartokite juoduotą druską
  • Riebią mėsą ir mėsos produktus pakeiskite ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa
  • Vartoti liesą pieną, liesus pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį)
  • Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus. Rečiau vartoti saldžius gėrimus, saldumynus
  • Riboti alkoholio vartojimą
  • Valgyti reguliariai
  • Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens
  • Kasdien aktyviai judėkite

 

Sprendimas: 

Pakeisti mitybos įpročius, be abejo, nelengva. Tam reikia nemažų valios pastangų, noro ir žinių. Tačiau tik pats asmuo pirmiausia yra atsakingas už savo sveikatą, todėl tik jis pats gali pakeisti savo mitybos įpročius ir išsaugoti bei pagerinti savo sveikatą. Toliau išvardinti patarimai, gali padėti siekiant pakeisti mitybos įpročius.

  • Pradėkite keisti mitybos įpročius nedelsdami, tačiau imkitės permainų palaipsniui.
  • Valgykite saikingai – mažinkite vieno ar kito produkto kiekį, bet neatsisakykite jo visiškai.
  • Nėra „gerų“ ar „blogų“ maisto produktų, yra tik sveika arba nesveika mityba.
  • Žinokite, kad sveika ir tinkama mityba padės Jums išlaikyti normalią kūno masę ir Jūs jausitės puikiai.
  • Valgykite įvairų maistą.
  • Kuo daugiau valgykite daržovių ir vaisių.
  • Vartokite daug maisto produktų, kuriuose yra sudėtinių angliavandenių.
  • Valgykite reguliariai.
  • Gerkite daug skysčių.
  • Daugiau judėkite.
Turinį parengė: 

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras

Šaltiniai: 
Parengta pagal Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro (www.smlpc.lt) informaciją. http://www.smlpc.lt/media/file/Metodine%20medziaga/2014-12-15%20Sveikos-mitybos-rekomendacijos-2011%20RB%20AB.pdf

Pasidalink!

Projektą vykdo:
Projektą finansuoja:
© 2016 Sveikatos Tinklas. Visos teisės saugomos. Privatumas ir atsakomybė.