Girtas vaikinas su buteliu

ALKOHOLIS

„Išreklamuotas ir visai nepavojingas“- daugelis mano, kad alkoholiniai gėrimai yra mažiau žalingi nei kiti kvaišalai. Tačiau smarkiai apsvaiginti ir pakenkti sveikatai gali ne tik stiprūs alkoholiniai gėrimai, bet ir alus, vynas. Nėra jokios saugios alkoholio dozės - net ir mažos dozės daro žalą.
Problematika: 

Artėja gimtadienis, švenčių diena, vakarėlis? Draugai, linksmybės, šokiai... Greičiausiai bus ir alkoholio. Bet gal geriau atsisakyti?.. Alkoholis iš pradžių maloniai svaigina, pagerėja nuotaika, pavartojus lengviau bendraujasi, kas gali būti blogo jeigu tu būni socialesnis ir smagesnis? Vis tik, šioje stadijoje ilgai nepasilieki, vėliau sutrinka koordinacija, sunku rišliai kalbėti, ar tiesiog logiškai įvertinti savo galimybes, todėl priimi rizikingus ar mažu mažiausiai keistus sprendimus, žinoma sutrinka ir atmintis. Jeigu jau esi rimčiau vartojęs alkoholio, greičiausiai, yra pasitaikęs atvejis, kad pabudus neatsimeni ką veikei praeitą vakarą, bet kyla įtarimas, kad bičiuliai iš ryto juokiasi ne su tavimi, o iš tavęs... O prie šio „smagaus“ gėdos jausmo nepamirškim pridėti ir malonios pagirių atgaivos! Galva tarytum plyšta pusiau, pasaulis sukasi ratu, pykina, burnoje sausiau negu Sacharos dykumoj... Tiesiog tobulas derinys. Vis tik atkakliausi iš mūsų sakys, kad ne, mes jau jeigu geriam, tai tikrai nedarom kvailysčių... bet ar tikrai? Turbūt visiems yra tekę matyti smagius įkaušusius žmones, kurie blaivia galva atrodo tokie įkyrūs ir varginantys, tačiau vis tik jiems jų elgesys atrodo visiškai normalus ir socialiai priimtinas. Na, o jeigu ir šito negana, tai ilgalaikėje perspektyvoje alkoholis taip pat pažeidžia tavo kepenys, didėja rizika susirgti gerklų vėžiu ir dar aibe kitų sutrikimu.

Nustoję vartoti ar visai nevartojantys alkoholio žmonės jaučiasi daug energingesni iš ryto ir dienos bėgyje turi daugiau jėgų bei lėčiau nuvargsta, būna geresnės nuotaikos, taip pat jų imuninė sistema nebūna nusilpusi dėl alkoholio vartojimo, dėl to jie būna daug sveikesni! Nepamirškime papilnėjusių kišenių! Jei atsisakytum dviejų alaus bokalų kas savaitę su draugais mieste, per mestus galėtum sutaupyti 300€ ar net daugiau! Tai lengviausiai „uždirbti“ pinigai be jokio  darbo, kuriuos galėtum išleisti bilietams į kiną, kelionėms, festivaliams arba tam dalykui, apie kurį visuomet svajojai, bet trūko pinigų! Na, o jei vis tik jau vartoji alkoholį, bet norėtum sumažinti iki saugaus lygio, tai pagal pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas suaugęs vyras neturėtų viršyti 4 standartinių alkoholio vienetų per parą, o moteris 2 standartinių vienetų per parą. Bet čia iškyla klausimas – kas yra standartinis alkoholio vienetas ir kiek jų yra gėrimuose? Viskas iš tikrųjų daug paprasčiau negu atrodo. Standartinis alkoholio vienetas tiesiog yra 10g gryno alkoholio. Pavyzdžiui 100ml vyno ar 30ml stipriojo gėrimo yra vienas alkoholio vienetas, bokalas alaus turi apie du alkoholio vienetus. Na, o kad nereikėtų pačiam sukti galvos visada galima pasinaudoti šia skaičiuokle (angliškai, internetinė svetainė Drink Less), kad sužinotum kiek alkoholio vienetų suvartojai ar ruošiesi suvartoti tu.

Sprendimas: 

Jeigu dar nepradėjai gerti – tiesiog ir toliau laikykis! Nieko nereikės keisti ir viskas bus kaip įprasta! Na, o jeigu jau vartoji alkoholį bet norėtum sumažinti ar visai mesti, ką daryti?

  • Jeigu turi įproti ir vartoji alkoholį tuo pačiu dienos ar savaitės metu – tiesiog nutrauk šį įprotį. Vietoje to, jog gertum alkoholį nuveik ką nors naujo ir įdomaus tuo metu.
  • Jeigu nepavyksta tokio įpročio nutraukti pradėk mažinti vartojamo alkoholio kiekį. Vietoje dviejų gėrimų išgerk vieną, kitą pakeisk vandeniu, arbata ar sultimis. Tarp alkoholinių gėrimų nepamiršk gausiai vartoti skysčių.
  • Pakeiskite susitikimų vietą su bičiuliais ir užuot ėję į barą eikite išgerti kavos ar suvalgyti šaldyto jogurto.
  • Neskubėk gerti. Geriau jau būk lėčiausias negu girčiausias.
  • Skaičiuok sutaupytus pinigus ir galvok kaip juos galėtum išleisti :)
  • Jeigu jauti, jog turi problemą su alkoholiu, tačiau neužtenka jėgų mesti – pasidalink savo problema su artimaisiais, su jų palaikymu ją įveikti bus lengviau. Taip pat Visada gali kreiptis pagalbos pas psichologą, psichiatrą ir kvalifikuoti specialistai tau tikrai padės. Taip pat yra galimybė kreiptis anoniminių alkoholikų klubą, kur padėdami vienas kitiems jūs sugebėsite įveikti šią priklausomybę!

 

Turinį parengė: 

Aistė Mikalauskaitė, Karolis Baliutavičius. LiMSA (Lietuvos Medicinos Studentų Asociacija)

Pasidalink!

Projektą vykdo:
Projektą finansuoja:
© 2016 Sveikatos Tinklas. Visos teisės saugomos. Privatumas ir atsakomybė.