Klaidos žinutė

User warning: The following module is missing from the file system: turinio_tipai. In order to fix this, put the module back in its original location. For more information, see the documentation page. in _drupal_trigger_error_with_delayed_logging() (line 1128 of /home/seclt/domains/sveikatostinklas.lt/public_html/includes/bootstrap.inc).
Pienas – ne tik kalcio šaltinis
2018-07-08
Regionas: 
Lietuva
Raktažodžiai: 
pienas, baltymai, mityba

Pienas – ne tik kalcio šaltinis

Pienas, tai visavertis produktas, turintis didelės įtakos žmogaus organizme vykstantiems fiziologiniams procesams. Piene ir pieno produktuose gausu baltymų ir riebalų, kuriuos organizmas įsisavina net 96–99 proc., taip pat angliavandenių, riebaluose tirpių vitaminų bei mineralinių medžiagų, o mokslinių tyrimų metu nustatyta, kad pieno baltymuose yra visos žmogaus organizmui būtinos aminorūgštys.

Pieno riebalus žmogaus organizmas įsisavina geriau negu kitus gyvulinės kilmės riebalus, nes pieno riebalai lydosi žemoje, 28–33 °C temperatūroje. Pieno riebalų biologinę vertę iš dalies lemia jų sudėtyje esančios nepakeičiamosios polinesočiosios riebalų rūgštys – linolio, linoleno, arachidono ir kitos, kurių žmogaus organizmas nesintetina. Iš jų ypač vertinga konjuguota linolo rūgštis, kuri mažina vėžio ligų riziką, slopina uždegiminius procesus ir stiprina imunitetą. Tačiau pieno riebalai turi ir neigiamų savybių − juose esančios sočiosios riebalų rūgštys (ypač palmitino ir miristo rūgštys) bei transriebalai didina aterosklerozės, infarktų, insultų, cukrinio diabeto ir vėžio riziką, skatina uždegiminius procesus. Todėl žymiai geriau vartoti liesus pieno produktus, o naudingų riebalų rūgščių gauti iš augalinių, ypač alyvuogių ir rapsų aliejų.

Kurie pieno produktai naudingiausi

Suaugusiems rekomenduojama paros kalcio norma yra 900-1000 mg. Jei jį mūsų organizmas gautų vien iš pieno, per parą turėtume išgerti 4-5 stiklines arba apie 0,8–1,0 litro pieno. Pagal sveikos mitybos rekomendacijas per dieną reikėtų suvartoti 2-3 porcijas pieno ar pieno produktų. Vieną porciją sudaro stiklinė pieno ar rūgpienio, pusė stiklinės varškės ir apie 40 g sūrio. Verta paminėti, kad dėl pieno produktuose esančių sočiųjų riebalų rūgščių, grietinėlę, grietinę, riebius ir fermentinius sūrius, kurių sudėtyje yra druskos, reikėtų vartoti saikingai. Taip pat specialistai pataria grietinę keisti liesu kefyru, jogurtu, salotoms dažniau vartoti neriebius padažus, o užuot valgius riebesnius pieno produktus, valgyti liesą varškę ir varškės sūrius, gerti liesą pieną, kefyrą, rūgpienį.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informacija

Pasidalink!

Projektą vykdo:
Projektą finansuoja:
© 2016 Sveikatos Tinklas. Visos teisės saugomos. Privatumas ir atsakomybė.