KNYGA: Kelias iš depresijos: sustabdykite užburtą nevilties ratą
2017-01-18
Regionas: 
Lietuva
Raktažodžiai: 
psichikos ligos, depresija
Renginio data: 
2017-01-18

Curtiss, Arline
Brain-switch. Kelias iš depresijos: sustabdykite užburtą nevilties ratą
Vilnius: Vaga. 2009. 294 p.

Kognityvaus elgesio terapeutė Arline Curtiss pati ilgą laiką kentėjusi nuo depresijos, savo knygoje pristato savo surastą būdą, kaip nugalėti depresiją. Tai nauja kognityvinė proto elgsenos pratimų sistema, vadinama minčių kaitymu. Kai mūsų protas tampa pernelyg sunerimęs ir paranojiškas, smegenys reaguoja į tokio tipo mąstymą, ir jose vyksta cheminės reakcijos, kurios sukelia depresiją. Smegenų požievyje visada kyla gynybiškos mintys. Bet kada galime pakeisti savo mąstymą ir taip nutraukti depresines mintis. Kadangi kiekviena mintis sukelia tam tikras, geras arba blogas, su prisiminimais susijusias asociacijas, norėdami sumažinti skausmingų asociacijų poveikį, galime pasirinkti naujas.

Pasitelkę šią minčių nukreipimo terapiją, suvokimą apie apėmusią depresiją galima „perkelti “ į kitą smegenų dalį. Smegenys visada vadovaujasi dažniausiai naudojama ir vyraujančia mintimi. Daug metų sirgdami depresija, mes leidžiame dominuoti neigiamomis mintimis, kurias reikia keisti ir tai padaryti nėra sudėtinga. Vienintelis būdas pašalinti slegiančias mintis – ne kovoti, o ignoruoti jas. Vietoj stresą keliančių minčių reikėtų mąstyti apie kažką teigiamo ir malonaus. Minčių kaitymo esmė – pasirinkti naują neutralią ar beprasmę mintį, kurioje nėra emocinių asociacijų.

Pirmiausiai reikėtų žinoti skirtumą tarp mąstymo ir jutimo. Pasakius: „Aš jaučiu, kad man reikia eiti“ yra mintis, o jausmus apibūdiname žodžiais „laimingas“, „piktas“, „liūdnas“, „sutrikęs“ ir t.t. Mes dažnai jausmus painiojame su realybe. Būtent todėl, kai užklumpa depresija, galvojame, kad gyvenimas yra siaubingas, o ne, kad jaučiamės siaubingai. Mąstymo ir jausmų painiojimas kelia pavojų pernelyg įsijausti į neigiamas mintis. Valios pagalba turime ne analizuoti mintis, bet nukreipti jas kitur. Pagrindinė problema sergant depresija – nuolatinis mąstymas apie save. Naudingiau yra galvoti apie tai, ką dabar darome, o ne ką jaučiame. Kai tik pradeda kankinti depresinės mintys – ženklas, kad jau negyvename realybėje. Jausmai yra keisti jau dėl paties fakto kad jie nebūtinai susiję su tikruoju pasauliu. Labai naudinga būtų turėti iš anksto paruoštą atsarginę mintį, kuria pakeisime slegiančias mintis, nepriklausomai nuo to, kaip jaučiamės.

Autorė pateikia gausybę nesudėtingų minčių kaitymo pratimų. Vienas iš knygoje siūomų paprasčiausių pratimų vadinasi „žalia varlė“. Šis pratimas siūlo įsiminti beprasmišką frazę ar žodį iš vaikiško eilėraščio ir užklupus depresijai kartoti tą frazę. Šis paprastas pratimas gali pasirodyti nereikšmingas palyginti su depresijos keliamu skausmu, bet dažniausiai sudėtingos problemos sprendžiamos paprastai. Kadangi smegenys vienu metu gali galvoti tik apie vieną dalyką, visą dėmesį sutelkus į neutralią mintį, nerimą kelianti mintis nebegalės tęstis. Pratimai, kurių knygoje yra daugiau kaip 30, labai paprasti. Jų esmė  – nors kelioms sekundėms atitraukti dėmesį nuo minties „aš prislėgtas“.

Lietuvos Medicinos bibliotekos informacija
 

Projektą vykdo:
Projektą finansuoja:
© 2016-2019 Sveikatos Tinklas. Visos teisės saugomos. Privatumas ir atsakomybė.